Reklama przestrzenna korzysta w głównej mierze z materiału potocznie zwanego styrodurem, który umożliwia tworzenie dowolnych kształtów 3D. Należą do nich nie tylko przestrzenne litery, loga i logotypy, ale i wszelkie niestandardowe elementy dekoracyjne. Najczęściej z reklamą ze styroduru można spotkać się w siedzibach firm, w biurach lub na ścianach zewnętrznych budynków ale także na eventach i w studiu fotograficznym.
Czym jest styrodur?
Polistyren ekstrudowany potocznie określany jako styrodur to budowlany materiał izolacyjny. Jest on jednorodny, odporny na uszkodzenia i odkształcenia, oraz ściskanie. Ma gładką strukturę i powierzchnię.
Styrodur często bywa mylony ze styropianem. Tworzywa te są podobne, ale styrodur jest bardziej zwarty w konsystencji, twardszy, mniej nasiąkliwy i nie posiada widocznych kuleczek ani porów. Ma większą wytrzymałość mechaniczną i lepsze właściwości termoizolacyjne.
Płyty gotowego do użycia styroduru najczęściej produkowane są w rozmiarach 126×60 cm. Dostępne grubości to 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 100, 120 mm.
Zastosowanie styroduru
Styrodur najczęściej wykorzystywany jest w budownictwie do ocieplania budynków. Dzięki swoim właściwościom znalazł też swoje zastosowanie w branży reklamowej i dekoratorskiej. Wykonuje się z niego:
- loga i logotypy
- napisy
- formy przestrzenne (dekoracje na wesela, komunie, przedstawienia, eventy)
- gzymsy i sztukaterię
Jakie są wady i zalety styroduru w reklamie przestrzennej?
Podstawową zaletą styroduru, jako materiału do tworzenia reklamy, jest możliwość uzyskania efektu 3d. Przestrzenne logo lub litery, przełamując płaskość powierzchni, z łatwością przykują uwagę klienta.
Dodatkowo styrodur cechuje solidny i estetyczny wygląd. Wycinanie ploterem daje możliwość uzyskania dowolnego kształtu i wielkości. Podobnie jest z kolorem. Elementy ze styroduru można pomalować na wybrany kolor z palety RAL a także na kolory metaliczne (złoty, srebrny, miedziany). Co więcej, istnieje możliwość malowania jednego elementu na kilka barw, cieniowania lub uzyskania przejścia tonalnego.
Równie zachęcająca jest cena styroduru, która jest
znacznie niższa niż innych materiałów używanych w reklamie.
Styrodur ma niestety też wady. Jest materiałem delikatnym. Nawet najmniejsze wgniecenie na powierzchni styroduru jest sporym mankamentem estetycznym, a jego demontaż równoznaczny jest z całkowitym zniszczeniem elementów wykonanych z tego materiału.
mimo, że malowanie liter i znaków odbywa się przy użyciu bardzo dobrej jakości farbami z czasem (3 lata) pod wpływem warunków atmosferycznych logotyp zamontowany na zew. budynku powoduje, że kolor płowieje i wymagane jest przemalowanie logotypu.