Reklama przestrzenna korzysta w głównej mierze z materiału potocznie zwanego styrodurem, który umożliwia tworzenie dowolnych kształtów 3D. Należą do nich nie tylko przestrzenne litery, loga i logotypy, ale i wszelkie niestandardowe elementy dekoracyjne. Najczęściej z reklamą ze styroduru można spotkać się w siedzibach firm, w biurach lub na ścianach zewnętrznych budynków ale także na eventach i w studiu fotograficznym.

20160509_140950
Przestrzenne logo ze styroduru różnej grubości

Czym jest styrodur?

Polistyren ekstrudowany potocznie określany jako styrodur to budowlany materiał izolacyjny. Jest on jednorodny, odporny na uszkodzenia i odkształcenia, oraz ściskanie. Ma gładką strukturę i powierzchnię.

Styrodur często bywa mylony ze styropianem. Tworzywa te są podobne, ale styrodur jest bardziej zwarty w konsystencji, twardszy, mniej nasiąkliwy i nie posiada widocznych kuleczek ani porów. Ma większą wytrzymałość mechaniczną i lepsze właściwości termoizolacyjne.

Płyty gotowego do użycia styroduru najczęściej produkowane są w rozmiarach 126×60 cm. Dostępne grubości to 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 100, 120 mm.

Zastosowanie styroduru

Styrodur najczęściej wykorzystywany jest w budownictwie do ocieplania budynków. Dzięki swoim właściwościom znalazł też swoje zastosowanie w branży reklamowej i dekoratorskiej. Wykonuje się z niego:

  • loga i logotypy
  • napisy
  • formy przestrzenne (dekoracje na wesela, komunie, przedstawienia, eventy)
20160516_154923
Element dekoracyjny ze styroduru
  • rekwizyty do sesji zdjęciowej/filmu
    • gzymsy i sztukaterię

    Jakie są wady i zalety styroduru w reklamie przestrzennej?

    Podstawową zaletą styroduru, jako materiału do tworzenia reklamy, jest możliwość uzyskania efektu 3d. Przestrzenne logo lub litery, przełamując płaskość powierzchni, z łatwością przykują uwagę klienta.

    Dodatkowo styrodur cechuje solidny i estetyczny wygląd. Wycinanie ploterem daje możliwość uzyskania dowolnego kształtu i wielkości. Podobnie jest z kolorem. Elementy ze styroduru można pomalować na wybrany kolor z palety RAL a także na kolory metaliczne (złoty, srebrny, miedziany). Co więcej, istnieje możliwość malowania jednego elementu na kilka barw, cieniowania lub uzyskania przejścia tonalnego.

    styrodur malowany z gradientem
    Efekt przejścia tonalnego na styrodurze

    Równie zachęcająca jest cena styroduru, która jest

    znacznie niższa niż innych materiałów używanych w reklamie.

    Styrodur ma niestety też wady. Jest materiałem delikatnym. Nawet najmniejsze wgniecenie na powierzchni styroduru jest sporym mankamentem estetycznym, a jego demontaż równoznaczny jest z całkowitym zniszczeniem elementów wykonanych z tego materiału.

    mimo, że malowanie liter i znaków odbywa się przy użyciu bardzo dobrej jakości farbami z czasem (3 lata) pod wpływem warunków atmosferycznych logotyp zamontowany na zew. budynku powoduje, że kolor płowieje i wymagane jest przemalowanie logotypu.