PLAKAT – dziś na to słowo zareaguje najprędzej dekorator wnętrz. Może też ktoś z agencji artystycznej organizującej koncerty lub spektakle. Ostatecznie ktoś, kto pamięta z plastyki w szkole, że polscy twórcy plakatów w połowie XX w. bardzo mocno wybili się na arenie międzynarodowej, tworząc grupę zwaną Polską Szkołą Plakatu. O wykorzystaniu plakatów w dekoratorstwie napiszę później. Na razie chciałabym przybliżyć Wam temat użycia plakatów w reklamie. Bowiem nieco zapomniana to sztuka. 😉

Robiąc rozeznanie wśród znajomych niezwiązanych z branżą, zapytałam o pierwsze myśli na hasło „plakat reklamowy”. Większość od razu wymieniła plakaty filmowe, następnie promujące jakieś wydarzenia. NIEWIELU kojarzyło tą formę z typową reklamą produktową. A przecież to format z ogromnym potencjałem! Za stosunkowo niewielką cenę zapewnia szybkie i efektywne dotarcie do potencjalnego klienta. Ze względu na swój rozmiar ma sporą przewagę nad innymi formami reklamy. Wielkoformatowy plakat nawet oglądany z daleka, z pewnością bardziej zwróci naszą uwagę niż leżąca obok ulotka czy broszura.

Co czyni plakat doskonałym nośnikiem reklamy? Odpowiedni projekt, przyciągający uwagę odbiorcy . Nie musi być odważny ale musi być mocny. Prostota obrazu, zabawa słowem i skojarzeniami – to sprawdzone metody na rewelacyjny przekaz. A dalej to już prosta droga do wykreowania nowej marki czy umocnienia (lub stworzenia) silnego brandu.

W czasach, gdy w telewizji i radio niemalże nie istniało pojęcie reklam, jedynym sposobem na dotarcie do potencjalnego klienta były właśnie plakaty reklamowe. Tworzone przez artystów grafików przy wykorzystaniu różnych technik plastycznych, często ironiczne, ukazujące bystrość umysłu twórców.

(przykładowy plakat z PRLu. Autor Tadeusz Gronowski)

(przykładowy plakat z PRLu. Autor Tadeusz Gronowski)

Obecnie, po okresie odrzucenia, powróciła moda na plakaty w reklamie. Może to sentyment, może próba wykorzystania innego medium? Ważne, że coraz więcej naszych klientów sięga po to rozwiązanie. Umieszczane w miejscach, w których zastosowanie innych środków przekazu byłoby niemożliwe lub trudne, stosowane jako elementy informacyjno-dekoracyjne, wpisują się w otoczenie, jednocześnie kreując naszą przestrzeń. Te najlepsze pozostają w świadomości masowej, stając się swego rodzaju ikonami, tworząc elementy kultury, motywy powtarzane w filmach, muzyce czy języku.

 

posters-pasted-on-posters-215609_960_720

Słup reklamowy

 

advertising-pillar-668659_960_720

Plakaty reklamowe na słupie

   

advertisement-1839246_960_720.jpg

 

graffiti-405770_960_720

Plakaty i grafiki jako dekoracja starych murów budynku i ogrodzenia

posters-679177_960_720

Wysokiej jakości plakaty i afisze reklamowe full color w technice solwentowej możesz zamówić tutaj. Dwie gramatury: 140g i 200g do wyboru, papier błysk lub mat. Dowolna wielkość. Druk już od 1 szt.