Gadżet (ang. Gadget) oznacza wymysł, przyrząd, urządzenie. W połowie XIX wieku, w potocznym slangu marynarskim, słowo gadjet oznaczało niewielki mechanizm lub część statku, których brakowało bądź o których zapomniano.
Gadżety reklamowe jako produkty przyciągające uwagę odbiorcy odgrywają ogromną rolę w promowaniu firmy i budowaniu jej wizerunku. Współcześnie są masowo wykorzystywane przez przedsiębiorców, urzędy i instytucje w celach promocyjnych i reklamowych. Każdy z nas klientów lubi otrzymywać prezenty i taką właśnie rolę spełniają gadżety, które stanowią bardzo miły upominek. Potencjalny klient lepiej zapamięta nazwę i profil firmy jeśli otrzyma kojarzącą się z nią estetyczną drobnostkę.
Gadżety rozdaje się dosłownie wszędzie, aby trafiły do jak największej liczby osób np. na festynach, piknikach rodzinnych lub festiwalach, w centrach handlowych i na ulicach.

Gadżety reklamowe pomagają w budowaniu spójnej identyfikacji wizualnej firmy. Business card vector created by Macrovector – Freepik.com
Gadżety mogą być bardzo wymyślne, ale przede wszystkim mają kojarzyć się z firmą, którą reklamują. Do najczęściej spotykanych gadżetów należą breloki, długopisy, kubki, t-shirty z nadrukiem. Ich głównym celem jest ciągłe przypominanie o produktach i usługach danej firmy. Na gadżecie przeważnie znajduje się logo firmy i slogan reklamowy. Czasem zamieszcza się też dane teleadresowe. O skuteczności takiego promocyjnego przedmiotu decyduje w dużej mierze użyteczność, trwałość przedmiotu, atrakcyjny wygląd oraz forma nadruku reklamowego.