czyli kilka porad, które zaoszczędzą naszym drukarzom siwych włosów a Wam czasu i niepotrzebnego stresu.

Bannery (jak większość reklam wielkoformatowych: billboardy, siatki wszelkiego rodzaju folie) drukuje się na ploterach solwentowych – ogromnych drukarkach atramentowych. I choć, są to urządzenia niezwykle sprawne a nasi pracownicy dokładają wszelkich starań by powierzone im druki wyszły tak jak sobie wymarzyliście, bywają sytuacje gdy nie pozostaje nic innego jak bić głową w mur… Bo plik jest w niewłaściwym formacie, projekt ma 3x4cm (a banner miał zakryć pół elewacji) lub program woła o czcionki, które przecież powinny być krzywymi.

Wystarczy zapoznać się z kilkoma prostymi zasadami generowania plików. Wasze wydruki będą świetnej jakości a nasza praca przyjemniejsza.

  1. SKALA
    Najlepiej pracować na pliku w skali 1:1. Jeśli do zaprojektowania mamy na prawdę dużą reklamę i dają o sobie znać ograniczenia programu wówczas można projektować w skali 1:10, pamiętając o przekazaniu tej informacji przy składaniu zamówienia na druk.
  2. FORMAT
    Zdecydowanie preferujemy pliki rastrowe bo mamy pewność, że nic się nie rozsypie. Najlepiej zapisać projekt do TIF (spłaszczony) z kompresją LZW. Zaakceptujemy również dobrze przygotowanego PDF’a, plik w cdr, eps, jpg.
  3. ROZDZIELCZOŚĆ
    Bannery oraz inne wydruki dużych rozmiarów ogląda się zwykle ze znacznych odległości. Nawet jeśli jesteś profesjonalistą i masz „sokole oko” gwarantuję Ci, że nie dostrzeżesz różnicy między wydrukiem w 300 a 150 dpi zawieszonym parę metrów dalej. Dlatego śmiało możesz przyjąć zasadę, że im większy rozmiar i dystans patrzącego od reklamy wielkoformatowej tym mniejsza może być rozdzielczość projektu do druku. Np. dla banera 3x4m wystarczy 100dpi.
    W przypadku wątpliwości skorzystaj z przygotowanej przez nas tabelki: https://www.druk-ara.pl/wp-content/uploads/2015/07/tabelka_rozdz1.jpg .
    Pamiętaj! Nie należy sztucznie zwiększać rozdzielczości, gdyż nie poprawi to jakości wydruku a jedynie zwiększy rozmiar pliku i utrudni Ci wysłanie go do druku.
  4. KOLORY
    Wszystkie obiekty i bitmapy powinny być w kolorystyce CMYK. Użycie innych profili kolorystycznych nie gwarantuje poprawności wydruku.
  5. SPADY
    Banner, który ma zawisnąć np. na płocie oczkujemy tzn. nabijamy aluminiowe kółka służące do montażu. Wcześniej wydruk zawijamy po obwodzie i zgrzewamy aby wzmocnić brzegi. Ty jednak nie musisz o tym myśleć. Projekt przygotuj w docelowym formacie. Nie dodawaj spadów, linii cięcia ani paserów. Zrobi to nasz program impozycyjny. Jedynie w przypadku białego lub bardzo jasnego tła dodaj ramkę 1px wyznaczającą granicę projektu. Pamiętaj też aby istotne elementy umieszczać w odległości powyżej 35mm od krawędzi, tak aby nie zostały przysłonięte przez elementy konstrukcyjne, oczka, liny zapinki itp.
  6. Wszystkie efekty (gradienty, przeźroczystość itp.) spłaszcz a czcionki zamień na krzywe. W przeciwnym razie projekt może się kompletnie rozsypać.

To chyba najważniejsze informacje od naszych drukarzy. Z góry dziękuję za ich stosowanie i życzę miłego projektowania banerów i innych reklam wielkoformatowych.

Gdybyście potrzebowali wskazówek odsyłam do zakładki „Jak przygotować projekt”, która znajduje się po prawej stronie przy opisie każdego z produktów.